Winkelwagen - € 0,00

U hebt niets in uw winkelwagen.

                                                                                                                                                                     Terug naar ''Alles over een goede mondzorg''

Hoe krijg je tanderosie?

 

We letten op ons gewicht, eten gezond en sporten wat vaker. Kortom: we geven ons lichaam alle aandacht en zijn heel goed bezig. Denken we. Want ongemerkt gebruiken we in onze gezonde manier van leven vaak producten die te veel zuur bevatten. Deze zuren tasten het tandglazuur aan, met als gevolg: tanderosie!  

Tanderosie en wat ertegen te doen.

Onze eet- en leefgewoonten zijn door de jaren heen langzaam veranderd. Hierdoor ontstaan ook nieuwe behoeften om onze mond te verzorgen. Bescherming tegen gaatjes alleen volstaat niet meer. Let daarom op onderstaande risicofactoren.

Tanderosie wordt veroorzaakt door direct contact van zuren met het gebit, wat in toenemende mate in ons eten en drinken aanwezig is. En vaak zonder dat we dit merken. Cola, ijsthee, energiedrankjes, fruit, vruchtensappen, saladedressing met azijn, cola- of citroenlollies en candyspray's. Dit zijn maar een paar voorbeelden van producten die het tandglazuur aantasten.

Om te zien of producten erosief zijn kun je de pH-waarde (zuurgraad) als indicatie gebruiken.

Voedingsmiddelen of dranken met een lage pH-waarde bevatten zuren die het tandglazuur en de dentine kunnen aantasten en oplossen. Toch zijn niet alle voedingsmiddelen en dranken met een lage pH-waarde erosief. Zo is gewone yoghurt door het hoge calcium- en fosfaatgehalte niet erosief ondanks de lage pH-waarde.

Bepaalde geneesmiddelen en voedingssupplementen bevatten zuren, zoals aspirine, ijzer of vitaminepreparaten die worden opgezogen dan wel worden opgedronken. Door zuren die uit de maag komen kan ook tanderosie ontstaan. Dit kan komen door brandend maagzuur, chronisch overgeven door bijvoorbeeld boulimie of anorexia, of door alcoholisme. Onze welvaart biedt ons een enorme keuze, overal is eten en drinken verkrijgbaar. Vaak in handige kleine verpakkingen en hersluitbaar, waarvan er makkelijk meerdere per dag genuttigd kunnen worden. Zo ontstaat een enorm graasgedrag! Tandglazuur heeft een uur nodig om te herstellen na een zuuraanval. De frequentie van het eten en drinken is daarom net zo belangrijk als datgene wat we eten: de hele dag kleine rozijntjes snoepen kan méér kwaad dan in één keer een glas cola leegdrinken. Speeksel biedt een natuurlijke bescherming tegen tanderosie. Speeksel kan de zuren in de mond namelijk verdunnen of neutraliseren. Bovendien is speeksel in staat om reeds aangetast tandglazuur te remineraliseren. Een verlaagde speekselvloed geeft daarom een verhoogd risico op tanderosie.

Lichte erosie kenmerkt zich door een oppervlakkig verlies van tandglazuur en glazuur dat er mat en glad uitziet. Dit stadium wordt meestal niet opgemerkt en veroorzaakt ook geen pijn aan de tanden.

Als de ontwikkeling van beginnende erosie niet tegengegaan wordt, kan dit leiden tot zichtbaar tandglazuurverlies, een verkleuring van de tanden en het ontstaan van overgevoelige tanden. In ernstige gevallen zouden tanden zelfs behandeld moeten worden met gedeeltelijke of volledige kronen. 

Lichte erosie:

  • Oppervlakkig verlies van tandglazuur
  • Wordt vaak niet opgemerkt
  • Geen merkbare ongemakken
 

Zware erosie:

  • Verlies van tandglazuur en dentine
  • Overgevoelige tanden
  • Verkleuring van de tanden


Belangrijk: tanderosie is onomkeerbaar. Enkel je tandarts of mondhygiënist kan de juiste diagnose stellen  daarom is het belangrijk dat je jou tanden regelmatig laat nakijken.

Voor tandglazuur geldt: weg is weg. Belangrijk is het dus om tanderosie te voorkomen. Het beste is dan om zoveel mogelijk zure voedingsmiddelen te vermijden. Echter is het vermijden van alle “zure” producten praktisch onmogelijk. Daarom nog enkele extra tips:

  • Frequentie: Beperk het aantal momenten dat je iets zuurs eet of drinkt. Wij adviseren om maximaal 6 eet- en drinkmomenten op een dag aan te houden.
  • Zuur neutraliseren: Water en calciumrijke producten neutraliseren het zuur. Drink dus water of melk tijdens of na het eten. Dit helpt bij het herstellen van het tandglazuur.
  • Zuurhoudende dranken alleen tijdens maaltijden: Het drinken van zuurhoudende dranken tussen de maaltijden, zorgt voor een extra zuuraanval op je glazuur. Drink dus bij voorkeur vruchtensappen en andere zuurhoudende dranken alleen tijdens het eten.
  • Dranken niet nippen: Vermijd zoveel mogelijk het nippen of langdurig in de mond houden van zuurhoudende dranken. Slik het in één keer door zodat het contact van je gebit met de zuren verminderd.
  • Speekselproductie: Speeksel helpt bij het herstel van tandglazuur. Stimuleer de productie van speeksel door suikervrije kauwgom te kauwen.
  • Mondverzorging: Poets je tanden niet direct na het eten of drinken van zure producten. Je glazuur is dan nog zacht door het zuur en het poetsen kan het glazuur verder beschadigen. Doe dit met een zachte tandenborstel en tandpasta. Kies daarnaast voor een tandspoeling die je tanden beschermen tegen erosieve aanvallen. Producten tegen tanderosie vinden we tussen de betere tandpasta en tandspoelingen let hierbij vooral op producten met Tinchloride en Aminfluoride.
 
AANBIEDINGEN